Wanneer fietsaccu vervangen?

Wanneer is mijn fietsaccu aan vervanging toe?

De elektrische fiets wint in Nederland nog steeds elk jaar aan populariteit. In tegenstelling tot de niet-elektrische variant worden er al jaren meer e-bikes verkocht. Ondanks dat de e-bike in technisch opzicht steeds geavanceerder geworden is, blijft de accu nog steeds een kwetsbaar onderdeel. Helaas is de batterij ook nog eens het duurste onderdeel van de fiets. Veel consumenten zijn de laatste jaren teleurgesteld door de korte levensduur en hoge prijzen van een nieuwe fietsaccu.

De ANWB publiceerde deze week een onderzoek waar uit bleek dat dit voor een gedeelte te wijten is aan slechte voorlichting door de fabrikant/verkoper, maar aan de andere kant blijken veel consumenten ook helemaal niet op de hoogte te zijn van de instructies die bij de accu worden geleverd. Net als de kwaliteit van de batterij is ook de manier van gebruik bepalend voor de levensduur. Lees daarom altijd de handleiding aandachtig door, want de gebruiksinstructies verschillen per type batterij en fabrikant. Bepaalde richtlijnen voor gebruik van een fietsaccu gaan ten alle tijden op.

Wat mag je van een fietsaccu verwachten wat betreft levensduur?

Tegenwoordig zijn de meeste e-bikes voorzien van een batterij met Li-Ion of Li-Polymer energiecellen. Gemiddeld is de levensduur van zo’n batterij 4 tot 6 jaar. Als gevolg van slijtage verliezen de energiecellen jaarlijks ongeveer 10-15% aan laadcapaciteit, ook wanneer de batterij nauwelijks gebruikt wordt. Het slijtageproces kan enigszins vertraagd worden door de accu regelmatig (in elk geval maandelijks) op te laden. Dit is extra belangrijk gedurende periodes waarin de accu relatief weinig gebruikt wordt. Verder is het af te raden om de batterij zonder restlading of in een koude omgeving weg te leggen.

Hoe merk je dat de accu aan vervanging toe is?

Als gevolg van de lagere laadcapaciteit zal de accu na verloop van tijd steeds minder lang ondersteuning geven. Vaak merkt de gebruiker ook dat de batterij na enkele jaren minder gelijkmatig ontlaadt en zelfs plots kan uitvallen. De meeste fietsaccu’s zijn opgebouwd uit een cellenpakket van 40 tot 50 energiecellen en ook als één van deze cellen in slechte conditie is, wordt de batterij onbetrouwbaar, waardoor deze plotseling kan gaan uitvallen. Wanneer de accu voor langere tijd niet wordt gebruikt kan het zo zijn dat de energiecellen defect gaan als gevolg van diepteontlading. Ook in dat geval moet de batterij vervangen worden en heeft opladen geen zin meer.

Wat kan te doen als je accu versleten is?

Na 4-6 jaar sta je voor de keuze om je fietsaccu te vervangen óf de fiets in te ruilen. Nadeel van de tweede optie is dat de fiets niet veel meer waard is op het moment dat de accu niet meer goed functioneert. Er bestaat nog een derde mogelijkheid: de accu van je elektrische fiets reviseren. In Nederland zijn enkele gespecialiseerde accu revisie bedrijven die de batterij kunnen vervangen, waardoor je geen volledig nieuwe accu bij de fabrikant hoeft aan te schaffen.

Terug naar overzicht